@article { author = {Abdelgany, Mohamed}, title = {Determinants of Real Exchange Rate Evidence: from Egypt}, journal = {مجلة السياسة والاقتصاد}, volume = {7}, number = {العدد (6) ابریل 2020}, pages = {1-22}, year = {2020}, publisher = {جامعة بني سويف، کلية السياسة والاقتصاد}, issn = {2636-4166}, eissn = {2735-3176}, doi = {10.21608/jocu.2020.37917.1041}, abstract = {In November 2016, the Central Bank of Egypt (CBE) had announced the adoption of a floating exchange rate regime. Determining the equilibrium exchange rate is a chronic problem in the Egyptian economy, this means that the exchange rate is determined according to several variables. So, this research comes to examine the determinants of the exchange rate dealing with money supply, trade openness, and foreign exchange reserves. This research uses time-series data from 1990 to 2018 and depends on the method of co-integration (Autoregressive Distributed Lag Model, ARDL) through which the relationship is estimated in the long run, and depends on the Error Correction Mechanism (ECM) method to estimate the relationship in the short run, and the model is applied through the statistical program EViews. Besides using the descriptive method to view and analyze the exchange rate problem, the variables, and interpretation of the results. This study revealed that foreign exchange reserves and broad money have a significant and positive impact on the real exchange rate in the long-run, as well as trade openness and foreign exchange reserves have a significant impact and positively related to the real exchange rate in the short-run. The study also found, If the real exchange rate is deformed, it will need about 21 months to return to equilibrium.}, keywords = {Real Exchange Rate,Money supply,Trade Openness,Foreign Exchange Reserves,Egypt}, url = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_106787.html}, eprint = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_106787_28a013fdaf3f89e3943420ebb4f32282.pdf} } @article { author = {عبد الغني, محمد}, title = {الاقتصاد التقليدي في مقابل اقتصاد المعرفة والتنافسية}, journal = {مجلة السياسة والاقتصاد}, volume = {7}, number = {العدد (6) ابریل 2020}, pages = {55-98}, year = {2020}, publisher = {جامعة بني سويف، کلية السياسة والاقتصاد}, issn = {2636-4166}, eissn = {2735-3176}, doi = {10.21608/jocu.2020.91601}, abstract = {ملخص "يهدف البحث إلى تحديد ماهية الاقتصاد المعرفي وطبيعته والفرق بينه وبين الاقتصاد التقليدي ويکشف عن أهم التغيرات التي طرأت على مفهوم الاقتصاد التقليدي، کما ينزع الستار عن انتشار آلية جديدة بحافز جديد في الاقتصاد العالمي تستند إلى التقدم التکنولوجيا والمعرفة المعلوماتية. ويرکز البحث على تحليل خصائص اقتصاد المعرفة وتميزه عن الاقتصاد التقليدي وبيان مؤشرات القياس الخاصة به. ويستنتج البحث أن منتج الثورة المعلوماتية لهذا النوع من الاقتصاد المعرفي يخضع لحلقات طويلة ومتراکمة ومختلفة على جانبي التکلفة والعائد حيث يحقق زيادة فريدة في القيمة الاقتصادية لمکوناته، وقد اعتمدت عملية التحليل على معالجة المعلومات من خلال قياس دالة التکلفة والعائد وتعظيم القيمة، ومعالجة العلاقة العکسية المتبادلة وفقا لوجهة النظر الاقتصادية، کما بينت الدراسة دور الاقتصاد المعرفي في تحقيق ميزة تنافسية دولية أفضل وحللت الدراسة مکانة مصر في التنافسية العالمية وفقاً لمؤشرات GCI الصادرة عن المنتدى الاقتصادي العالمي."}, keywords = {}, url = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_91601.html}, eprint = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_91601_f31db517c113a761bc38d8ec3789912a.pdf} } @article { author = {محمود احمدعبدالرحمن, ياسر}, title = {تعزيز حرکة التجارة العربية الافريقية دراسة حالة السعوديو وجنوب افريقيا}, journal = {مجلة السياسة والاقتصاد}, volume = {7}, number = {العدد (6) ابریل 2020}, pages = {1-40}, year = {2020}, publisher = {جامعة بني سويف، کلية السياسة والاقتصاد}, issn = {2636-4166}, eissn = {2735-3176}, doi = {10.21608/jocu.2020.34712.1040}, abstract = {تعد جنوب أفريقيا أحد الشرکاء التجاريين الرئيسيين للمملکة، حيث تربطهما کثير من الاتفاقيات الاقتصادية والتجارية وفي مقدمتها اتفاقية تجنب الازدواج الضريبي في شأن الضرائب على الدخل وعلى رأس المال ومنع التهرب الضريبي ،وقد حقق الميزان التجاري بين البلدين فائضا لصالح المملکة يقدر بنحو 5 مليار دولار عام 2018. حيث بلغت قيمة الصادرات السعودية إلى جنوب أفريقيا خلال هذا العام 4 مليار دولار، بما يمثل نحو 2 في المائة من إجمالي قيمة صادراتها للعالم في العام ذاته. في حين بلغت وارداتها نحو400 مليون دولار بما يمثل نحو 1 في المائة من إجمالي قيمة الواردات السعودية من العالم في العام ذاته ، ونجد أن غالبية صادرات إفريقيا إلى العالم العربي تتکون أساسا من سلع زراعية ، فى حين يشکل البترول معظم واردات إفريقيا من العالم العربى. کما أن المنطقة العربية والافريقيه تواجهان تحديات تشمل القرصنة البحرية والارهاب الدولى فى المنطقة , وأزمة الطاقة والغذاء , وهو ما يعد مؤشراً واضحاً على ضرورة التنسيق بينهم بغية التغلب على هذه التحديات , حيث أنه يستحيل على الدول فرادى التصدي لتلک التحديات.}, keywords = {التجارة الخارجية,العربية الافريقية,السعودية الجنوب افريقية}, url = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_125242.html}, eprint = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_125242_a6b5e5290d8287e4e90425433de4823d.pdf} } @article { author = {ابو فرحة, السيد}, title = {مخاطر استمرار سيولة الدولة في ليبيا}, journal = {مجلة السياسة والاقتصاد}, volume = {7}, number = {العدد (6) ابریل 2020}, pages = {23-40}, year = {2020}, publisher = {جامعة بني سويف، کلية السياسة والاقتصاد}, issn = {2636-4166}, eissn = {2735-3176}, doi = {10.21608/jocu.2020.91604}, abstract = {تسلط تلک الدراسة الضوء على المرحلة والظرفية الراهنة التي تعصف بالدولة الليبية ومخاطر تلک الظرفية وما تسببه من سيولة على مستوى مؤسساتها وما تسببه من انفراط عقد الأمن والاستقرار في الدولة لذا يسعى الباحث لرصد مفهوم الدولة الليبية ونشأتها ومدى قدرة الدولة على محاربة ظرفية السيولة حتى لا تصل إلى الانقضاء الظرفي، لذا تمثلت أبرز محاور تلک الدراسة في ابرز التحديات التي تعصف بالداخل الليبي والتي تساهم بنحو أو بآخر في تلک الظرفية الراهنة ولعل من أبرز تلک التحديات تلک المتصلة بالشرعية السياسية الليبية، ثم الانتقال إلى التحديات الأمنية والعسکرية ومنه إلى التحديات الاقتصادية والاجتماعية والثقافية هذا بالإضافة إلى تحديات النخبة الليبية فضلًا عن التحديات المتصلة بالظاهرة الإرهابية وأخيرًا التحديات الإقليمية، ثم انتقل الباحث على رصد المؤشرات الحيوية للدولة الليبية ومنه إلى الطموحات المستقبيلة التي يمکن البناء عليها لمستقبل آمن لتلک الدولة.}, keywords = {}, url = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_91604.html}, eprint = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_91604_c9430e86b361647224919569159e2d8c.pdf} } @article { author = {عمار, رضوى}, title = {Private Military and Security Companies and Regional Security Governance: An interpretive perspective of the United Arab Emirates policies}, journal = {مجلة السياسة والاقتصاد}, volume = {7}, number = {العدد (6) ابریل 2020}, pages = {1-33}, year = {2020}, publisher = {جامعة بني سويف، کلية السياسة والاقتصاد}, issn = {2636-4166}, eissn = {2735-3176}, doi = {10.21608/jocu.2020.40055.1044}, abstract = {Private Military and Security Companies (PMSCs) are, currently, possessing huge potentials to be considered game-changers in international security. They have gained broader acceptance. However, they are controversial actors who could be indispensable in somewhere and risky in other where. The United Arab Emirates (UAE), is considered one of the Middle East region’s states, and it has recently made remarkable use of PMSCs outside its boundaries. The Middle East region is the most troubled region, where many countries are undergoing uncertain transition, in addition to many conflicts. The UAE pursues to avoid sliding in the same situation and attain some benefits given the region’s status quo. So, it seems like a window of opportunities that the UAE try to invest to enhance its influence. The theoretical framework for this article is underpinned by the concept of Security Governance as defined by the Geneva Centre for Security Sector Governance and the Regional Security Complex Theory developed by Barry Buzan. The article does not purport to make a judgment on the legitimacy of PMSCs, nor to evaluate the legal statute of their activities. Hereof this article focuses on two main parts; first, on reviewing the development of the relation between the PMSCs and the Middle East security governance and the second, it analyses the perspective of the UAE toward the use of PMSCs in addressing its regional policy regarding the Middle East region and the implications of this perspective in formulating such policies.}, keywords = {Private Military and Security Companies,Regional Security Governance,the United Arab Emirates,Security Complex,The middle east}, url = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_128643.html}, eprint = {https://jocu.journals.ekb.eg/article_128643_d313d4ddab74035a8b2ee919b282be3b.pdf} }